Feriebilleder og lidt om min positive overrakelse

Om AIP diæt -mad mod lavt stofskifte og andre autoimmune sygdomme

Hvad er AIP? Kan man spise sig til et bedre stofskifte? Hvad bør man undgå at spise med lavt stofskifte? Og kan mad afhjælpe autoimmun sygdom generelt?

Det er nogle af de spørgsmål der fløj igennem mit hoved, da jeg blev diagnosticeret med lavt stofskifte i august 2016.

 

Hvad er AIP?
AIP eller Autoimmune Portocol er en tidsbegrænset diæt, skræddersyet til os med autoimmune sygdomme. Den tager udgangspunkt i palæo kost, som du nok allerede kender, men med endnu flere restriktioner.

Rigtig mange har gavnlig effekt af diæten og kan via den udelukke, hvilke fødevarer de har en eventuel reagerer på.

Man udelukker en række fødevarer (temlig mange faktisk) i minimum 30 dage. Derefter kan man genintroducere nogle af fødevarene, hvis man ønsker det.

Andre fødevarer anbefales at sløjfer helt, når man lider af en eller flere autoimmune sygdomme.

 

LÆS OGSÅ: De her vitaminer tager jeg for at forbedre mit stofskifte

LÆS OGSÅ: Guide: De bedste tidspunkter at tage vitaminer og tilskud 

LÆS OGSÅ: 5 ting du bør undgå at spise, hvis du har lavt stofskifte

 

Derfor vil jeg starte på AIP
Jeg har som du måske ved lavt stofskifte og er desværre en af dem, der ikke er velbehandlet – endnu i hvert fald.

Mit TSH ligger pænt på 0.98, men både T3 og T4 er desværre alt for lavt. Jeg tager Eltroxin og har mistanker om at jeg har Hashimotos, men afventer svaret på en blodprøve, som jeg har fået taget tidligere i dag.

Jeg har symptomser som hukommelses besvær, vægtøgning og træthed… Det føles faktisk lidt som om at både ammehjernen, graviditetskroppen og de søvnløse nætter hænger ved, selvom min baby ikke er en baby længere.

Jeg spiser i forvejen ikke gluten og har fornyligt udelukket raffineret sukker og soya produkter, men synes ikke at jeg kan mærke den vilde forskel endnu, men jeg er helt sikkert ikke så oppustet som før.
Har dog haft ekstremt hovedpine de sidste par dage, men er vist ret almindeligt, når man helt sløjfer sukkeret. (Er glad for chokolade, men spiste ikke sukker hver dag!) 😉

HVIS det viser sig at årsagen til mit lave stofskifte er Hashimotos, så er min plan at hoppe på AIp med det samme. Jeg er trær at af afvente og har brug for at gøre noget selv for at få det bedre.

Jeg vil tage udgangspunkt i de her modeller…

 

LÆS OGSÅ: Sprøde fritter af sød kartoffel

LÆS OGSÅ: Dag 15 – AIP diæt mod mit lave stofskifte

 

Denne model illustrere ret godt, hvad der er no og no go på AIP diæt: 

 

 

Det samme gør denne model, men her ses også hvor og hvornår man kan genintroducere fødevarene igen…

Her kan du få overblik over YES foods – er lidt nemmere at forholde sig til 😉 

Denne model illustrere, hvilke fødevarer man kan genintroducere og i hvilken rækkefølge… 

Har du forsøgt dig med noget lignede vil jeg selvfølgelig virkelig gerne høre om det… 🙂

/N

 

14 kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Feriebilleder og lidt om min positive overrakelse