Krop & Sundhed

Om AIP diæt og graviditet … Sådan står det til!

28. marts 2018

Vi har jo efterhånden snakket rigtigt meget AIP diæt og lavt stofskifte. Derfor skal I også have en lille update på hvordan det går, nu hvor jeg er gravid. Det går nemlig desværre ikke helt som jeg havde håbet med stofskiftet og diæten i denne graviditet …

 

På tide at krybe til korset.

For at være helt ærlig så er min autoimmune protokol diæt gået i vasken.

Jeg tænker stadig over hvilke fødevarer der er gode og hvilke der er dårlige for mig, så AIP lever stadig i mit baghoved. Det er dog desværre ret sjældent at der er en dag hvor jeg overholder alle de mange regler for AIP.

 

LÆS OGSÅ: De her vitaminer tager jeg for at forbedre mit stofskifte

LÆS OGSÅ: Guide: De bedste tidspunkter at tage vitaminer og tilskud 

LÆS OGSÅ: Om AIP – mad mod lavt stofskifte og andre autoimmune sygdomme

 

Lidt om udmattelse, cravings og en rygrad, der forsvandt

Jeg har det faktisk helt okay i denne graviditet. Har haft en langt mindre kvalme end første gang og kun kastet op en håndfuld gang på en måned frem for en håndfuld gange om dagen.

Jeg har dog været voldsomt træt og udmattet. Muligvis pga. alt for lav blodprocent og selvfølgelig graviditeten i sig selv… Dét i en kombination af mærkelige cravings satte desværre ret hurtigt en stopper for AIP diæten.

Jeg havde ellers lovet mig selv at jeg ville overholde AIP’en 100% her i graviditeten – både for min egen skyld, men i den grad også for lillebrors skyld.

Desværre har jeg tabt min rygrad i processen og jeg kan ikke beskrive hvor meget jeg får lyst til at slå mig selv i hoved, hver gang jeg falder i især sukker-, gluten- eller mælkeprodukts-fælden.

 

Bliver simpelthen SÅ sur på mig selv!

Synes jeg skylder mit kommende barn at tage ansvar for min krop han skal bo i, i hans første tid… men det er desværre ikke lykkedes for mig at holde ved.

Jeg tænker stadig over hvad jeg spiser og det er heldigvis ikke sådan at han udelukket bliver fodret med junk. Ville bare ønske at jeg kunne gøre det bedre, end jeg hidtil har formået.

Får samtidigt også lidt dårlig samvittighed over den forskel jeg allerede har gjort på mine 2 drenge.

Da jeg var gravid med Arthur levede jeg vanvittigt sundt, dog ikke efter AIP, da jeg jo endnu ikke vidste at jeg havde lavt stofskifte.

Spiste minimum 600 gram grønt hver dag, dog dagligt et utal af tilskud og olie shots. Rørte ALDRIG sukker, gluten, E-numre eller forarbejdede fødevarer. Og min vildeste cravings var et overforbrug af appelsiner, som desværre udløste at mit mavesår blussede op.

Det har jeg desværre også bøvlet med denne gang, men tro jeg da fanden, så lidt jeg har tænkt mig om mht. de fødevarer jeg burde spise og hvilke jeg ALTID bude undgå.

 

En ond cirkel

Det værste er jo næsten at min udmattelse, cravings og manglende rygrad kun bliver et større og større problem for mig, nu dårligere jeg spiser. Det er som en ond cirkel som jeg ikke kan bryde igen.

Jeg er nu i 27. uge og håber virkelig at jeg i det mindste kan hive mig selv op til at undgå det mest basale ting som gluten, sukker og mælkeprodukter inden 30. uge af min graviditet.

 

Blodprøver og medicin regulering

Jeg får taget blodprøver minimum 1 gang om måneden og bliver fulgt tæt af min Endokrinolog på Køge Sygehus.
Mine stofskiftetal driller lidt, men ikke noget der ikke kan reguleres med Euthyrox.

Indtil nu er jeg steget fra 700 mg til 950 mg om ugen, hvilket indtil nu ser ud til at virke.

Jeg kan dog tydeligt mærke forskel på de dage hvor jeg kun får 100 mg frem for 150 mg.

Lige nu er det mine weekender det går ud over. Her tager jeg nemlig kun 100 mg om dagen, hvor jeg i hverdagene tager 150 mg.
Desværre betyder det at vores weekender kan være lidt udsatte.

Mit temperament ændre sig og jeg bliver kortluntet og får let til tårer.

Overvejer at bytte om så jeg i stedet tager 100 mg i 2 hverdage. Kan forhåbentlig frede weekenderne lidt, men samtidigt har jeg også brug for min energi på arbejdet og i hverdagen, hvor jeg lidt nemmere kan slappe af i weekenden. Men betyder jo desværre at overskuddet går fra Arthur og er selvfølgelig heller ikke fair.

 

LÆS OGSÅ: Dag 1: AIP diæt imod lavt stofskifte og hashimotos

LÆS OGSÅ: Dag 37: AIP diæt imod lavt stofskifte og hashimotos

LÆS OGSÅ: Dag 30: AIP diæt imod lavt stofskifte og hashimotos 

 

Det første skridt i den rigtige retning

Mit første move er at sørge for at spise en god, solid og AIP-venlig morgenmad, hver dag. Så nu har jeg igen gang i juiceren og min kokosyogurt.

Derudover skruer jeg ned for natskyggefamilien.
Jeg har fået en ting for cherry tomater og nye kartofler her i graviditeten, hvilket jo ikke er det bedste at spise med lavt stofskifte og et inflammationstal som mit.
Derfor er mission pommes frites af sød kartoffel igen sat ind. De smager vanvittigt godt så det tror jeg heldigvis ikke bliver noget problem og det er da et lille skridt i den rigtige retning i det mindste. 😉

… Nå men det var dagen bekendelser. Ikke just noget jeg er stolt af… men det er nu engang sandheden og håber at jeg med jeres støtte kan komme op på AIP-hesten igen meget snart. 😉

Tut…

/N

 

 

Relaterede Indlæg

Ingen Kommentarer

Skriv kommentar