Krop & Sundhed

Guide: De bedste tidspunkter at spise vitaminer og tilskud

23. september 2017

Har du nogensinde tænkt over, hvornår på dagen du tager dine vitaminer og kosttilskud? Det er nemlig slet ikke lige meget!

Du kan virkelig få en markant bedre optagelse ved at indtage dine vitaminer og mineraler korrekt og derfor har jeg selvfølgelig lavet en lille oversigt til dig. 🙂

Lavt stofskifte og vitaminer

Som du måske allerede ved så tager jeg en del forskellige kosttilskud efterhånden. Se hvilke her. Alt sammen i forbindelse med min autoimmunitet og lave stofskifte. Derfor er det også blevet enormt vigtigt for mig at få det optimale ud af mine tilskud… de er jo ikke alle sammen lige billige desværre – og det er alt andet lige rart at vide at man gør sit bedste for at få det bedste udbytte.

Men lige meget om det er pga. stofskifteproblemer eller ej, så vil denne model helt sikkert komme dig til gode.

Før jeg fik konstatereret lavt stofskifte skulle min krop være meget heldig, hvis den fik en multivitamin-pille i ny og næ… og jeg gik bestemt ikke op i hvornår på dagen jeg tog den. Men der til skal det selvfølgelig også tilføjes at jeg nok spiste mere varieret (på godt og ondt) end jeg gør nu på AIP diæt.

Jeg har lånt den fra Newhope.com hvor du kan læse meget mere, hvis du ønsker at gå endnu mere i dybten.

 

Hvornår skal jeg indtage mine vitaminer ?

Nedenfor kan du danne dig et overblik. Start med grundmodellen, som er illustreret som et hjul i toppen – det er den du også mødte i toppen af dette indlæg. Den forklarer hvornår på dagen du bør indtage hvilke vitaminer.

 

Lad os tage den på dansk også:

Om morgen fra kl. 06-11 bør du indtage:
Jern
C-Vitamin
B-Vitamin
E-Vitamin

Fra kl. 11-18 bør du indtage:
Q10 (også kaldet CoQ10)
Zink
Jod

Fra kl. 18-21 bør du indtage: 
D-Vitamin
K-Vitamin
Fiskeolie (omega 3-6-9)

Og til natten fra kl. 21-24 bør du indtage: 
Kalk
Magnesium
Mælkesyrebakterier

 

Under grundmodellen kan du se hvordan vitaminerne bør indtages. Skal de fx spises sammen med et måltid eller på tom mave… Hvilke fødevarer er ekstra gode for optagelsen og hvilke bør du ikke spise i forbindelse med dit kosttilskud.

Allernederst er der kort opridset de generelle regler for optimal optagelse…

 

 

Håber at du blev lidt klogere…

TAK fordi du læste med 🙂

/N

 

 

Relaterede Indlæg

8 Kommentarer

  • Svar Pia Wagner 26. september 2018 at 11:35

    Hejsa, har lige læst dit indlæg om vitaminer, tilskud m.m, har du oplevet nogen ændringer efter at have indtaget dem på andre tidspunkter. ?

    Skal man tage indviduelle vitaminer eller er det ok at tage en multi vitaminpille med de forskellige vitaminer og mineraler i ?

    • mommyblog
      Svar mommyblog 6. oktober 2018 at 13:15

      👍🏽👌🏽 Tak for input! 😊 tror du har helt ret mht soja produkter – jeg undgår dem selv i 99% af mine fødevarer. Men er overrasket over hvor mange produkter der indeholder spor sf soja – fx chokolade!!!

  • Svar Pia Wagner 26. september 2018 at 11:37

    Hejsa, har lige læst dit indlæg om vitaminer, tilskud m.m. har du oplevet nogen ændringer efter at have indtaget dem på andre tidspunkter. ?

    Skal man tage indviduelle vitaminer eller er det ok at tage en multivitaminpille med de forskellige vitaminer og mineraler i ?

    • Svar Pia Wagner 26. september 2018 at 11:37

      forkert mail: helbowagner@gmail.com

    • mommyblog
      Svar mommyblog 6. oktober 2018 at 13:18

      Mht vitaminerne så kan jeg som sådan ikke mærke forskel! Vil nok kræve en blodprøve for at undersøge om optaget er forbedret hos mig! Men studier viser st optagelsen er bedst på disse tider af døgnet og er nok til at få mig til at spise dem vis den nævnte model 🙈 Så må man jo bare håbe st mit optag også forbedres!

  • Svar Laila 9. oktober 2018 at 10:11

    Hej har lige læst dit oplæg..
    Spørgsmål ?
    Jeg spiser B vitamin og magnesium/B vitamin./D vitamin/kalium
    Den rene B kan jeg jo sagtens spise om morgenen, men jeg kan jo ikke pille min B od det andet, ud af magnesium!!!
    Hvad gør jeg der ??
    Pt. Tager jeg alt mit medicin ( stofskifte medicin og vitaminer) om morgenen , 1/2 time inden morgenmaden..
    Kan dog mærke det napper lidt i maven , indtil jeg får.min morgenmad.
    Mvh Laila

  • Svar Hanne Smith Mamdouh 22. oktober 2018 at 8:07

    Har lige læst dit opslag om vitaminer.
    De flotte plancher – hvor er de fra? Kunne godt bruge dem nemmelig.

    • mommyblog
      Svar mommyblog 23. oktober 2018 at 20:43

      Hej Hanne
      De er fra Healthspan 🙂 skulle også gerne stå i bunden af modellen 😉

    Skriv kommentar