Krop & Sundhed

De her vitaminer tager jeg for at forbedre mit stofskifte

25. september 2017

Har du læst mit indlæg om hvornår på dagen det er mest optimalt at indtage dine vitaminer? Her kommer en liste med de vitaminer jeg spiser dagligt i forbindelse med dit lave stofskifte.

Det er måske ikke det mest spændende indlæg til dato. Især ikke for dig som generelt er sund og rask, men for dig der læster med, fordi du lige som jeg har lavt stofskifte eller anden autoimmun sygsom – så vil dette måske være ganske nyttig viden. Om ikke andet til inspiration. 🙂

Vitaminerne er inddelt i 3 grupper – netop fordi jeg tager dem fordelt hen over dagen, alt efter hvornår og hvordan de optages bedst.

Alt det kan du læse meget mere om her, hvor du kan nørden denne model meget mere.

Før jeg indtager mine tilskud tager jeg min medicin

Jeg starter dagen med mine hormoner. Jeg spiser præparatet Eutyrox, men det er jeg først begyndt på for ca 6 uger siden. Før det var jeg på Eltroxin. Pillerne tilføre nogle af de hormoner jeg mangler, og kroppen skal derefter selv omdanne de resterende manglende hormoner, for at opretholde et normalt stofskifte. Det er dog ikke for alle at denne proces går helt uden problemer og det kunne det desværre godt tyde på hos mig.

Pillerne skal spises på tom mave og jeg har derfor valgt at spise dem lige så snart jeg vågner.
Jeg er ikke typen, der craver morgenmad med det samme, så jeg kan sagtens vente den halve time man generelt anbefaler, før jeg spiser morgenmad.

 

1. Zink/selen

I forbindelse med min frokost spiser jeg et særligt zink/selen præparat, som er særligt udviklet til lavt stofskifte patienter. Har du lavt stofskifte er det nemlig meget sandsynligt at du mangler disse vitaminer (blandt andre sikkert!)

2. Vegansk omega 3

Når jeg tager ud efter aftenmaden, har jeg gjort det til en vane at huske at spise Omega3. Undersøgelser viser at især Omega3 er gavnligt ved lavt stofskifte. Jeg er ikke så stor fan af fiskeolie og føler mig generelt utryg ved tanken om de omtalte fordærvede olier.
Derfor har jeg valgt at spise en vegansk Omega3, som kommer i kapsler præcis som fiskeolie. Olien er baseret på tang, hvilket er super til lavt stofskifte da tang også indeholder job som er super vigtigt, når du lider af lavt stofskifte.

3. Probiotika & Magnesium

Inden jeg går i seng – oftest omkring kl. 21 – spiser jeg mælkesyrebakterier og magnesium. Igen har jeg valgt at spise veganske mælkesyrebakterier. De har altså intet med mælk at gøre og du kan sagtens spise dem, hvis du spiser efter AIP eller generelt undgår mælkeprodukter.

Min vægt har det sidste år svinget en del, men efter at jeg er begyndt at spise mælkesyrebakterier er det som om, at min vægt har fundet et stabilt leje. Jeg har stadig lidt ekstra på sidebenene, men jeg er sluppet for elevatorvægten og min mave er begyndt at fungere igen.

Netop pga. problemer med maven spiser jeg magnesium samtidig med probiotika. Det gør virkelig en forskel og al udspilethed og oppustethed er næsten væk.

 

LÆS OGSÅ: Dag 3: AIP diæt imod lavt stofskifte og hashimotos

LÆS OGSÅ: Dag 15: AIP diæt imod lavt stofskifte og hashimotos

LÆS OGSÅ: Dag 30: AIP diæt imod lavt stofskifte og hashimotos 

 

Håber at du kan få gavn af at få indblik i mit forløb og de valg jeg har gjort for at få det bedre med mit lave stofskifte.
Alle indlæg der omhandler lavt stofskifte kan du læse her. 

Tak fordi du læste med! 🙂

/N

 

 

Relaterede Indlæg

4 Kommentarer

  • Svar Marie 26. september 2017 at 16:11

    Tak for et fint og inspirerende indlæg! Har selv fået konstateret lavt stofskifte for nylig og tænkte på, om det er din læge, der har foreslået dig at tage disse vitaminer eller om det er noget du selv har researchet dig frem til? Er selv i gang med at læse en masse bøger og prøver at finde blogs også! Det er lidt en jungle indtil videre.. Så tak til dig for inspirationen indtil videre! 🙂

    • mommyblog
      Svar mommyblog 3. oktober 2017 at 10:27

      Hej Marie
      Selv tak 🙂
      Det er lidt blandet… lægerne må jo ikke råde om kosttilskud, men du kan jo få taget nogle prøver der viser dine vitaminværdier, hvis du har lyst. Jeg har dog læst mig til det meste eller hørt om det via de mange facebook grupper… find links til mine tidligere indlæg om lavt stofskifte.
      Disse vitaminer er nemlig nogle som RIGTIG mange med lavt stofskifte har for lidt af… Derfor dækker jeg mig ind med disse, da mit stofskifte forbedres markant når jeg husker dem 🙂
      Mvh Nicoline

  • Svar Mia 3. november 2017 at 22:40

    Var du glad for at skifte fra eltroxin til euthyrox? Jeg er i gang med at skifte

    Tog du meget på efter du fik sygdommen konstateret, eller svingede din vægt også før?

    Kh mia

    • mommyblog
      Svar mommyblog 4. november 2017 at 15:15

      Hej Mia, synes desværre ikke at jeg kan mærke den store forskel og tallene er heller ikke blevet bedre… men de kloge siger at der kan gå helt op til et år før man kan se den egentlige effekt – så jeg giver det lidt tid endnu. Jeg har tabt mig efter at jeg startede på medicin. Ikke meget – nok omkring 3 kg. Men efter endt amning tog jeg ret meget på… vidste ikke at jeg havde lavt stofskifte og havde det generelt skidt hvilket fik min læge til at teste mig. Mit stofskifte er højst sandsynligt udløst af min graviditet, men har aldrig været en size zero. Jeg var en 36-38 før jeg fik min søn… en 40 da han var et år og jeg fik konstateret sygdommen og er nu en str 38… ud over at tage medicin holder jeg mig (for der meste) til AIP diæten… tror den har størst fortjeneste i mit vægttab. Føler mig i hvert fald slankere selvom det kun er 3 kg jeg har tabt mig.
      Held og lykke med dit medicin skift – håber det kommer til at gøre en forskel for dig 🙂

    Skriv kommentar