Fra forstad til provins

5 nemme og sunde alternativer til kartofler-ris-pasta

Herhjemme går det ofte i selvsving omkring de samme retter når der skal laves aftensmad. Men vi udvider løbende go-to retterne så det bliver mindre og mindre ensformigt. Men hvis der ikke er en decideret ret på menuen og jeg skal finde på noget, så står jeg ofte og glor på en pakke kød i supermarkedet og tænker “hvilke kartofler skal jeg lave til det?”

Jeg har intet imod kartofler eller pasta, og forsager på ingen måde kulhydrater, stivelse eller gluten (er faktisk ret besat af fiberrig kost) så det er ikke grunden, men variation er rart, så her deler jeg lige mine favoritter til at komme ud af kartoffeltænkningen:

1: Bagt blomkål

Jeg er vild med kål, og særligt blomkål der bare er så nem og multifunktionel!

Til den bagte version deler jeg den blot i små buketter (Og skærer stokken i 1/2 cm tykke skiver), kommer det hele i en pose med et godt skvæt olie, hvidløgssalt (eller bare salt og dit favoritkrydderi), lidt peber oveni og så får den en ryster. Jeg spreder det hele ud på en bageplade, i ovnen på 200 grader i en halv times tid, og vender en gang i mellem så det bliver sprødt på alle sider. Yum yum!

2. Ristet broccoli

Jeg er som sagt lidt besat af fibre og tarmsundhed, og derfor er broccolien fast inventar herhjemme.  Den kan laves som blomkålen ovenfor i ovnen, eller i en fest-version med friskpresset hvidløg og så på panden. Pandeversionen er en tand mere luksus, men broccoliens kæmpe overflade kræver altså en del olie på panden, så hvis du som jeg prøver at minimere fedt, så er ovn-versionen at foretrække, og også møg lækker.

 

3. Bagte kikærter

Disse brugte jeg egentlig altid som snacks, men bager man dem lidt kortere fungerer de også fint som egentligt tilbehør, eventuelt med lidt finthakket tomat og persille. Opskriften er easy peasy – åbn en dåse kikærter, hæld væsken fra, og kikærterne ned i en pose og ryst med lidt olie og dine favoritkrydderier. Til mad skal de bare have et kvarter i ovnen på 200 grader, og rystes lidt halvvejs så de bliver jævnt bagt For sprødere snacks, giv dem 5-10 minutter mere.

4. Coleslaw

Den her går til alt, og er nemt og billigt. Jeg har rivejern på mn røremaskine, så jeg moser bare rød og hvidkål og gullerødder i riveren, mens jeg blander en dresssing af let creme fraiche (kan byttes ud med skyr hvis man er til det), en skefuld mayo, lidt dijonsennep og salt og peber. Det vendes og spises. Det smager også fabelagtigt med sprøde kikærter som ovenfor, blandet i.

5. Ærtemos

Den her er åndsvagt nem, og faktisk noget jeg fandt ud af hvor lækkert er,  dengang August fik most mad.. (Lækkert ik?) Men altså. Tag frosne ærter, kog dem hurtigt op og kom i blender med lidt olie, godt med peber, salt, eventuelt hvidløg. Jeg giver den gerne lige lidt creme fraice inden servering for at den ikke er for sød, men citronsaft kan sikkert gøre det samme.

 

Her du nogle nemme go-to tilbehør? Så del endelig i kommentarer!

 

– A

1 kommentar

  • Bettina

    Tak for spændende opskrifter, de må prøves når jeg om lidt skal i gang med 3 måneder uden sukker 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Fra forstad til provins