Krop & Sundhed

5 ting du bør undgå at spise, hvis du har lavt stofskifte

23. juni 2017

Der er nogle helt bestemte fødevarer som du bør undgå, hvis du har lavt stofskifte eller en anden autoimmun sygdom. Det kan fx være hvis du lider af psoriasis, parskinson, gigt, sklerose eller en anden autoimmun sygdom.

Du KAN nemlig gøre noget selv, ud over bare at huske at tage din medicin hver dag.

Det lyder måske som en gang holistisk pladder, men nu har jeg testet det på egen krop og jeg er overbevist.
Du behøver jo ikke at gå all in, som jeg har gjort… lidt har også ret! Og nogle ting kan du nøjes med at tilberede for at undgå de ubehagelige følger.

Start fx med at tænke over, hvor meget du indtager disse 5 fødevare-grupper???

 

Mine egne erfaringer:

Jeg lider selv af lavt stofskifte, hashimotos og ITP, som er en blod sygdom. Jeg spiser pt efter den model der hedder AIP. Det fulde navn er Anti Inflammatorisk Protokol og diæten er særligt “designet” til alle med autoimmune sygdomme.

Læs mere om hvad AIP går ud på her. 

AIP har gjort mig SÅ godt indtil videre. Jeg har smidt et par overflødige kg, jeg føler mig friskere, stærkere, mindre oppustet, min hukommelse og mit humør er bedre og mine tal bevæger sig i den rigtige retning. – What’s not to like?

Nå jo… det skulle da lige være det faktum at man skal undvære en lang række madvarer.
Men jeg synes helt sikkert at det er det værd! Jeg har ikke haft det så godt LÆNGE og selvom jeg er over de 30 dage på AIP, så fortsætter jeg lidt endnu, og genintroducere langsommere end langsomt.

Jeg tager dagligt medicin, men selvom mit TSH er pænt, er T3 og T4 desværre ikke optimale, men som skrevet er mine tal på nej i den rigtige retning! YAY… Det eneste jeg har gjort er seriøst at undvære enkelte fødevare. Nå ja og så er jeg begyndt at spise mælkesyrebakterier, men de skaber nok ikke mirakler alene. 😉

 

LÆS OGSÅ: De her vitaminer tager jeg for at forbedre mit stofskifte

LÆS OGSÅ: Guide: De bedste tidspunkter at tage vitaminer og tilskud 

LÆS OGSÅ: Om AIP – mad mod lavt stofskifte og andre autoimmune sygdomme

 

Lidt har også ret 

Hvis du ikke har mod på at tage en kold tyrker og kaste dig ud i det projekt, som en AIP diæt er, så kan jeg kun anbefale dig at forsøge at undgå, eller i hvert fald skære markant ned på disse 5 fødevarer-grupper.

Disse 5 fødevaregrupper er nemlig med til at stresse din krop endnu mere.

 

1. Gluten

For mange kan gluten kort fortalt være et giftstof! Også for dig som ikke har glutenallergi!

Det forårsager nemlig betændelse, giver dig autoimmune sygdomme, giver dig hovedpine, ledsmerter, og hjernetåge!
ISÆR hvis du allerede har en autoimmun sygdom…

Gluten er et protein, der findes i kornsorter som fx hvede, rug og byg.

 

2. Mælkeprodukter

Har du problemer med dit immunsystem har du ofte også problemer med mælkeprodukter. Den mest kendte form for intolerance over for mælk er over for laktosen. Det er dog ikke den du skal bekymre dig om og derfor går det ikke med laktosefrie produkter.

I mælkeprodukter findes proteinet kasein og det er det der er laver ballade. Ved lavt stofskifte nedbryde proteinet ordentligt, hvilket skaber inflammation i tarmsystemet og yderligere problemer med immunsystemet. For dig med lavt stofskifte kan mælkeprodukter derfor ofte virke inflamatorisk og dermed gøre din tilstand værre.

 

3. Soya

Hvis din sygdom skyldes Graves eller Hashimotos, kan det at spise en masse soya være årsag til øget TSH. At spise lidt soya indimellem er for de fleste ikke noget problem, men hvis du pludselig ændrer din kost og stopper med at spise soya, eller pludselig begynder at spise mere, vil det også påvirke din tilstand og din TSH.

 

4. Natskyggefamilien

I natskyggefamilien finder du bl.a. kartofler, tomater, peberfrugt, chili og gojibær.

Denne gruppe er særligt inflammatorisk og vil gøre mere skade end gavn. Inflammation i kroppen giver kroppen stress og unødigt overarbejde.

 

5. Goitrogene grøntsager

Nogle typer af fødevarer, som fx kål, pinjekerner, rapsolie, jordbær osv. kan have den samme virkning som soya.

Hvis du har lavt stofskifte, kan tilstanden forværres. I værste fald kan det forårsage struma eller gøre en eksisterende struma værre, hvis man spiser for mange goitrogene grøntsager, især rå. Hvis man varmebehandler goitrogene grøntsager, vil den negative virkning nemlig blive reduceret! Så spis bare løs, så snart de er varmebehandlede.

Har du derimod højt stofskifte kan du med fordel spise løs af denne type typer grøntsager. De kan nærmest fungere som højt stofskifte “medicin”, og vil sænke dit stofskifte – og dermed øge TSH.

 

LÆS OGSÅ: Dag 3: AIP diæt mod mit lave stofskifte og hashimotos

LÆS OGSÅ: Dag 30: AIP diæt mod mit lave stofskifte og hashimotos

LÆS OGSÅ: Sprøde fritter af sød kartoffel

 

Andre ting jeg har gjort for at bekæmpe mit lave stofskifte

Derudover holder jeg mig også fra raffineret sukker, kerner, nødder, frø og andre ting som ikke er “tilladt” på AIP – men hvis du ikke har mod på at gå all in, som fx på en AIP diæt, så start et sted og find det leje, som føles rigtigt for dig.

Læs mere om hvad jeg har gjort for at få det bedre med mit lave stofskifte og hashimotos.

Det er ikke alle der har brug for at lave lige så store ændringer, som jeg har gjort for at få det bedre.

Tak fordi du læste med!

/N

 

Relaterede Indlæg

4 Kommentarer

  • Svar Ispinde i brownie fudge stil - veganske, uden sukker og gluten | mommyblog 6. juli 2017 at 14:06

    […] soya og altid raffineret sukker. Alle 3 ting som jeg virkelig forsøger at undgå så vidt muligt (læs hvad man bør undgå at spise med lavt stofskifte her) … Men ja jeg har smagt dem og de smager faktisk overraskende […]

  • Svar Martine 24. april 2018 at 11:07

    Hej 🙂
    jeg er ny indenfor AIP og har hashimotos og prøver at undgå mælkeprodukter
    Du skriver Soya som en af de fødevarer man bør undgå, gælder det også soyamælk osv eller kun den sorte salte soyasauce ?

    • mommyblog
      Svar mommyblog 24. april 2018 at 11:23

      Ja det gælder ALLE soya produkter. Så se dig godt for… der er soya i rigtig mange af de populære veganske produkter. Fx i pasta, vegansk “kød”, osv. Men ja også soyamælk. I perioden med 100% AIP brugte jeg kun kokosvand/kokosmælk. Alt andet erstatningsmælk er desværre no go hvis du vil leve efter 100% AIP, men siden hen er jeg begyndt at bruge sparsomme mængder af havremælk(glutenfri). Det synes jeg personligt er den bedste erstatning, både rent smagsmæssigt og sundhedsmæssigt.

      🙂 N

  • Svar Snapdragon 20. september 2018 at 8:13

    Det skal lige bemærkes at, afhænig af hvilke medicin man får for sine stofskifte problemer, så kan det faktisk være at man skal holde sig HELT fra soya, (og soya baserede produkter) for når man blandt andet går ind, på de store engelske sider for stofskifteproblemer, så står der faktisk at får man Eltroxin(ofte for forhøjet stofskifte) så må du IKKE spise soya og bomuldsfrø da det påvirker efekten af medicinen – derimod er tang og kokos at anbefale, både for forhøjet og for lavt stofskifte, da det KAN støtte medicinen (gjorde det blandt andet for mig, men ikke for min mor eller søster)

  • Skriv kommentar