Krop & Sundhed

Dag 30: AIP diæt mod mit lave stofskifte & Hashimotos

30. maj 2017

Så nåede jeg de 30 dage på AIP diæten! Det er en stor dag 🙂

Man bør nemlig være på 100% AIP diæt, før man igen begynder at genintroducere fødevarer… Så så langt så godt!

 

Siden sidst 

Beklager at der er gået lidt lang tid mellem mine opdateringer her sidst i forløbet.

Dagen er simpelthen bare gået så hurtigt og har slet ikke kunne følge med.

Det gode ved at have haft super travlt, er at jeg ikke har tænkt nær så meget over alt det jeg skal undvære. I det hele taget synes jeg virkelig at det er blevet markant nemmere at leve på AIP i løbet af denne måned. Jeg ved præcist hvad jeg må spise og jeg har fået okay styr på kosttilskud og hvornår på dagen de bør tages.

Mht. hvornår man skal tage hvilke kosttilskud, så skal jeg nok snart få lavet et indlæg, der forklarer det nærmere… for er faktisk slet ikke ligegyldigt, hvornår på dagen du tager dine tilskud.

 

Det siger min endokrinolog 

Forrige tirdag var jeg på mit førte besøg hos en endokrinolog, som på menneskesprog er en specialist i hormoner.

Hun påpegede at mit TSH, på “mystisk vis” når halveret de sidste 3 uger. Hun mente tilmed at hvis det dykkede yderligere burde jeg sættes ned i medicin. Crazy!

Hun mente selvfølgelig ikke at det kunne have noget med kosten at gøre, men jeg er nu ret overbevist om at det har en betydning. AIP er i hvert fald det eneste jeg har gjort anderledes den sidste måned og har trods alt været i behandling i snart 10 måneder.

 

Hvordan kan en kostændring have indflydelse på en autoimmun sygdom? 

Ja det har jeg også spurgt mig selv om mange gange. Men efter mine nye blodprøver er jeg ret overbevist om at det har en effekt. I mit tilfælde med lavt stofskifte og alt for høje infektionstal, giver det jo også god mening at udelukke inflammatoriske fødevare som natskyggefamilien. Så langt de fleste fødevarer, som man undgår på AIP giver virkelig god mening.

 

Næste skridt – genintroducering  

Næste step er at jeg så småt skal genintroducere fødevarer. Jeg har tænkt mig at følge skemaerne fra tidligere, og langtsomt starte med fx friske danske ærter… haps! 🙂

Er virkelig spændt på hvordan det kommer til at gå. Har det langt bedre nu end for 30 dage siden, så et eller flere af de fødevarer, som jeg udelukker for tiden, må være mindre gode for mig.

Håber bare VIRKELIG at jeg kan finde frem til hvilke fødevarer det er det er triggere. Er lidt nervøs for at jeg slet ikke kan mærke efter og finde frem til hvad jeg bør undgå i fremtiden… so wish me luck 😉

 

/N

 

Relaterede Indlæg

2 Kommentarer

  • Svar Jane 31. maj 2017 at 9:37

    Hej
    Tænker du at forsøge at få dem til at måle dine antistoffer igen inden du genintroducere? Jeg har selv ændret i min kost og er i dag (eller sidst de blev målt under gransen) så har pt ikke Hasimotos – men fik det ikke målt lige inden jeg ændrede i kosten da enderkrinologen sagde at nu have jeg jo den diagnose så det var der jo ingen grund til. Gad jo virkelig godt have haft tallene nu. Håber at din enderkrinolog måler og kikker på andet en TSH. Cool det er halveret.

    • mommyblog
      Svar mommyblog 31. maj 2017 at 15:17

      Hej Jane
      Jeg har forsøgt at få dem til at måle antistofferne igen, men desværre uden helt. Min endokrinolog målte desværre heller ikke mit T3 og T4, hvilket i min verden er ret useriøst. Så ja jeg havde egentlig kun mit TSH at sammeligne med, men tænker at nu hvor det er halveret så er der håb for de andre tal også.

      Ville SÅ gerne have nye blodprøver med antistoffer – håber måske at min egen læge vil tage dem, men tror desværre ikke at det er en mulighed.

      Ved heller ikke helt om jeg går i gang i denne uge med at genintroducere, eller om jeg venter lidt… har ventet i længsel efter at de 30 dage var gået, men nu hvor jeg har nået målet og har det så godt, tør jeg næsten ikke kaste mig ud i genintroduceringen 😉

      Men der er godt nok nogle ting jeg håber at kunne spise snart igen… så kan godt være at jeg bare skal kaste mig ud i det.

      Er du også på AIP diæt eller hvad har du lavet af kost-ændringer?

      Mvh Nicoline

    Skriv kommentar